(upd: 8 Φεβρουαρίου 12:49) Μετά την ολοκλήρωση της σύσκεψης στο ΥΠΕΝ, σε σύντομη δημόσια διαβούλευση μέχρι την επόμενη Τρίτη 14 Φεβρουαρίου έθεσε η ΡΑΕ την πρόταση του ΛΑΓΗΕ για τον τρόπο εφαρμογής της μεθοδολογίας της Πρόσθετης Χρέωσης Προμηθευτών για τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ.
Στην εισήγηση του ΛΑΓΗΕ περιλαμβάνονται τρια μέτρα:
α) Εξαίρεση των περιορισμών εφεδρείας για τον υπολογισμό της εικονικής ΟΤΣ
β) Θέσπιση ωριαίου άνω ορίου στα 20€/MWh και κάτω ορίου στα 6€/MWh για τη διαφορά της ΟΤΣ από την εικονική ΟΤΣ
γ) Θέσπιση εβδομαδιαίου πλαφόν για τη μέση μοναδιαία πρόσθετη χρέωση στα 8€/MWh.
Δείτε τη σχετική πρόταση του ΛΑΓΗΕ εδώ.
To σχετικό χθεσινό (Τρίτη) ρεπορτάζ του energypress έγραφε:
(upd: 18:55) Σήμερα ή το αργότερο αύριο Τετάρτη θα δώσει η ΡΑΕ για ολιγοήμερη δημόσια διαβούλευση την εισήγηση του ΛΑΓΗΕ, η οποία έχει παραδοθεί και επίσημα, σχετικά με τις απαιτούμενες παρεμβάσεις στη “χρέωση προμηθευτή”. Παράλληλα “τρέχουν” και άλλες διεργασίες, καθώς για παράδειγμα αύριο Τετάρτη εκδικάζονται ασφαλιστικά μέτρα που έχει ζητήσει μεγάλος προμηθευτής προκειμένου να εκδοθεί προσωρινή διαταγή διακοπής πληρωμών της “χρέωσης προμηθευτή”.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, η εισήγηση του ΛΑΓΗΕ, αντί του ωριαίου πλαφόν που είχε θέσει με την απόφασή της η ΡΑΕ, θέτει ημερήσιο όριο, πάνω και κάτω, της “χρέωσης προμηθευτή”. Συγκεκριμένα θέτει άνω ημερήσιο όριο στα 20 ευρώ ανά Μεγαβατώρα και κάτω ημερήσιο όριο στα 6 ευρώ ανά Μεγαβατώρα. Θέτει επίσης ένα ακόμα άνω όριο ασφαλείας στη μέση χρέωση, που είναι τα 8 ευρώ ανά Μεγαβατώρα, ώστε να αποφευχθεί η πιθανότητα υπέρμετρης επιβάρυνσης των προμηθευτών υπό οποιεσδήποτε συνθήκες.
Επιπλέον αλλάζει ο τύπος επίλυσης του “εικονικού ΗΕΠ” και πλέον θα εξαιρούνται οι απαιτήσεις εφεδρείας από την επίλυση αυτή, με τη λογική ότι οι ανάγκες για εφεδρείες που θα είχε το σύστημα θα ήταν περιορισμένες αν δεν υπήρχαν οι ΑΠΕ.
Η εισήγηση του ΛΑΓΗΕ δεν είναι αυτονόητο ότι θα γίνει αποδεκτή στο σύνολό της. Αύριο άλλωστε Τετάρτη θα πραγματοποιηθεί και η σύσκεψη για το θέμα της “χρέωσης προμηθευτή” στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με τη συμμετοχή ΛΑΓΗΕ και ΡΑΕ. Ουσιαστικά εκεί πρόκειται να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις που θα υλοποιηθούν στη συνέχεια.
Νωρίτερα, στο πρωινό του ρεπορτάζ, το energypress έγραφε:
Εξετάζεται και νομοθετική παρέμβαση για τη «χρέωση προμηθευτή» – Τα δύο «κλειδιά» της λύσης
Σε δύο επίπεδα κινείται η αναζήτηση λύσης σχετικά με το μείζον πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στην ηλεκτρική αγορά λόγω των πολύ μεγάλων τιμών που παίρνει, συστηματικά σχεδόν, η «χρέωση προμηθευτή» υπέρ του λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ.
Το πρώτο επίπεδο είναι να υπάρξει δεύτερη διορθωτική παρέμβαση εκ μέρους της ΡΑΕ, στο πλαίσιο όμως του υφιστάμενου νομοθετικού status. Ειδικότερα, έχει γίνει σαφές ότι η θέσπιση ωριαίου πλαφόν 40 ευρώ ανά Μεγαβατώρα στην εικονική επίλυση του ΗΕΠ, αυτή δηλαδή που προκύπτει χωρίς τη συμμετοχή των ΑΠΕ, απέδωσε μεν, όχι όμως αρκετά ώστε να απομακρύνει την υπέρμετρη επιβάρυνση των προμηθευτών.
Με βάση αυτό το δεδομένο η ΡΑΕ έχει ζητήσει από τον ΛΑΓΗΕ να επανεξετάσει τον μαθηματικό τύπο που διέπει την επίλυση, με στόχο τον εξορθολογισμό των αποτελεσμάτων. Έχει επίσης ζητήσει στην επενεξέταση του μαθηματικού τύπου επίλυσης να ληφθεί υπόψη ο ρόλος που παίζουν οι εφεδρείες του συστήματος στην επίλυση του «εικονικού ΗΕΠ».
Τα στοιχεία αυτά θα αποτελέσουν τη βάση για να ληφθεί μια καινούργια απόφαση από τη ΡΑΕ, η οποία θα στηρίζεται, αφενός μεν στο ωριαίο πλαφόν που τώρα θα τεθεί χαμηλότερα, αφετέρου δε στην αλλαγή του τρόπου επίλυσης του εικονικού ΗΕΠ. Η απόφαση αυτή αναμένεται ότι θα φέρνει την «επιβάρυνση προμηθευτή» στα επιθυμητά -και θεωρούμενα ως λογικά – επίπεδα πέριξ των 7,5 ευρώ ανά Μεγαβατώρα.
Η απόφαση αυτή της ΡΑΕ θα διορθώνει την προηγούμενη και θα ισχύει για όλο το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου, θα εξασφαλίζει δηλαδή ότι δεν θα επιβαρυνθούν υπέρμετρα οι προμηθευτές.
Παρόλα αυτά, η συγκεκριμένη λύση (η οποία βρίσκεται μέσα στο πνεύμα του υφιστάμενου νόμου και απομακρύνει την πιθανότητα να προσβληθεί σε νομικό επίπεδο) δεν παύει να αποτελεί ένα προσωρινό μέτρο που η ισχύς του τελειώνει στο τέλος Φεβρουαρίου.
Η οριστική λύση θα ήταν, όπως άλλωστε προτείνει ο ΛΑΓΗΕ, να θεσπιστεί ένα κατώτατο και ένα ανώτατο όριο πάνω σε μια σταθερή τιμή, σε εβδομαδιαία ή άλλη χρονική βάση. Για να γίνει όμως κάτι τέτοιο απαιτείται τροποποίηση του νόμου και αυτό είναι το δεύτερο επίπεδο στο οποίο κινείται η αναζήτηση λύσης για το πρόβλημα «υπερχρέωσης προμηθευτή».
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες του energypress, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας που είναι το μόνο που δικαιούται να φέρει νομοθετική τροποποίηση του υφιστάμενου μοντέλου, μελετά πράγματι ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Σε αυτή την περίπτωση βέβαια αλλάζει ο χαρακτήρας της «χρέωσης προμηθευτή» και παίρνει τα χαρακτηριστικά τέλους, πράγμα το οποίο είναι και το μεγαλύτερο «αγκάθι» στο σενάριο αυτό, γιαυτό και είναι αμφίβολο εάν θα υιοθετηθεί.
Οι αποφάσεις πάντως αναμένεται να ληφθούν άμεσα και η όποια λύση (ή συνδυασμός τους) να δρομολογηθεί ακόμα και εντός της εβδομάδας. Σχετική σύσκεψη, μετά από εκείνη της Παρασκευής, πρόκειται να πραγματοποιηθεί πιθανότατα σήμερα ή αύριο στο ΥΠΕΝ με βασικούς συμμετέχοντες, εκτός της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, τη ΡΑΕ και τον ΛΑΓΗΕ. Η ηγεσία του ΥΠΕΝ δηλώνει ότι το θέμα θα έχει λυθεί εντός του Φεβρουαρίου.
Πρέπει να σημειωθεί τέλος ότι η ΔΕΗ έχει και επίσημα με επιστολή της προς τον ΛΑΓΗΕ και τη ΡΑΕ ενημερώσει ότι σταματά να καταβάλλει στον ΛΑΓΗΕ τη χρέωση που της αναλογεί, γεγονός που έχει δημιουργήσει ασφυκτική πίεση αλλά και διαμαρτυρίες των ιδιωτών προμηθευτών για άνιση μεταχείριση και νόθευση του ανταγωνισμού, καθώς οι τελευταίοι, πέραν του να πληρώνουν τα υπέρογκα ποσά της χρέωσης, βλέπουν το βασικό τους ανταγωνιστή, να «ξεφεύγει» από την αντίστοιχη υποχρέωση.
(πηγή)