Την τελευταία της συνεδρίαση έχει αύριο η Ομάδα Εργασίας που έχει συγκροτήσει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προκειμένου να καταρτίσει πρόταση για το θεσμικό και ρυθμιστικό πλαίσιο αδειοδότησης, συμμετοχής στην αγορά και στήριξης των διαφόρων τύπων σταθμών αποθήκευσης ενέργειας, για παράδειγμα μέσω συμμετοχής στους μηχανισμούς ισχύος (CRM).

Αρχές της επόμενης εβδομάδας η τελική πρόταση της Επιτροπής θα παρουσιαστεί στην πολιτική ηγεσία, στη ΡΑΕ, στους Διαχειριστές, στο Χρηματιστήριο Ενέργειας κ.λπ. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του ΥΠΕΝ, το οποίο θεωρεί μείζονος σημασίας το θέμα, στο τέλος Ιουνίου εκτιμάται ότι το συνολικό πλαίσιο θα δοθεί σε διαβούλευση με τους φορείς της αγοράς (οι οποίοι έχουν διατυπώσει τις θέσεις τους και κατά τη διάρκεια που συνεδρίαζε η Επιτροπή).

Συγκεκριμένα, με βάση το επίσημο χρονοδιάγραμμα, η τελική εισήγηση και το χρονοδιάγραμμα δράσεων των φορέων θα υποβληθεί έως τις 30 Ιουνίου και η υποβολή σχεδίου νομοθετικών και κανονιστικών διατάξεων αναμένεται έως τις 31 Οκτωβρίου 2021.

Οι κατηγορίες σταθμών

Σύμφωνα με πληροφορίες η Επιτροπή του ΥΠΕΝ έχει καταλήξει σε μια ενιαία τυπολογία έργων αποθήκευσης και έχει διαμορφώσει τελικές προτάσεις, τουλάχιστον σε ότι αφορά την αδειοδότηση των σταθμών και τη συμμετοχή τους στην αγορά και στους μηχανισμούς ισχύος.

Η Επιτροπή έχει ορίσει μια κατηγορία που αφορά τους καθαρούς σταθμούς κεντρικής αποθήκευσης και μια κατηγορία που αφορά σταθμούς αποθήκευσης μαζί με σταθμούς ΑΠΕ.

Οι καθαροί σταθμοί αποθήκευσης θα παίρνουν αδειοδότηση με το καθεστώς που ισχύει, για παράδειγμα, για τους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρισμού από φυσικό αέριο. Είναι η λύση που έχει ήδη επιλέξει η ΡΑΕ και έχει δώσει άδεια παραγωγής σε αιτήσεις για μεγάλες συστοιχίες μπαταριών που έχουν καταθέσει κάποιες εταιρείες.

Η Επιτροπή προτείνει επίσης τον τρόπο αδειοδότησης για σταθμούς που συνδυάζουν ΑΠΕ και αποθήκευση. Για το θέμα αυτό υπήρξε διεξοδική μελέτη, καθώς φορείς της αγοράς πρότειναν να διαχωριστούν οι σταθμοί ΑΠΕ που έχουν παράλληλα εγκατεστημένες μονάδες αποθήκευσης (μπαταρίες) από τους σταθμούς αποθήκευσης που αντλούν ρεύμα και από σταθμούς ΑΠΕ.

Εν τέλει, οι πληροφορίες του energypress αναφέρουν ότι η Επιτροπή προτείνει να είναι μια ενιαία κατηγορία (ΑΠΕ με αποθήκευση) και να εμπίπτουν στους κανόνες αδειοδότησης των σταθμών ΑΠΕ και όχι των σταθμών αποθήκευσης.

Εκείνο που έχει ξεκαθαρίσει, επίσης, είναι ότι όλες οι παραπάνω κατηγορίες σταθμών θα μπορούν να συμμετάσχουν κανονικά σε όλες τις αγορές ρεύματος (προημερήσια, ενδοημερήσια, εξισορρόπηση κ.λπ.).

Μπαταρίες «πίσω από το μετρητή»

Σε ότι αφορά την εγκατάσταση μπαταριών σε σπίτια, επιχειρήσεις και βιομηχανίες (σταθμοί αποθήκευσης “πίσω από το μετρητή”), η Επιτροπή προτείνει την κατάργηση όλων των τωρινών περιορισμών.

Σήμερα το υφιστάμενο πλαίσιο είναι ιδιαίτερα περιοριστικό, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιείται. Προβλέπει ότι η τοποθέτηση μπαταρίας για αποθήκευση ενέργειας έχει ανώτατο όριο ισχύος τα 30 Κιλοβάτ και επιτρέπεται μόνον σε συνδυασμό με εγκατεστημένο φωτοβολταϊκό στέγης για αυτοπαραγωγή (δηλαδή για αύξηση της αυτοκατανάλωσης).

Σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής, η τοποθέτηση μπαταρίας, οποιασδήποτε ισχύος, «πίσω από το μετρητή» θα επιτρέπεται ανεξάρτητα από το αν ο καταναλωτής έχει εγκαταστήσει ΑΠΕ και συνεπώς η μπαταρία θα μπορεί να φορτίζει από το δίκτυο και να εγχέει την αποθηκευμένη ενέργεια είτε για αυτοκατανάλωση σε άλλες ώρες της ημέρας, είτε και στο ηλεκτρικό δίκτυο.

Γιατί υπάρχει τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον

Η προοπτική αποσαφήνισης του πλαισίου που θα δώσει δυνατότητα άντλησης εσόδων από τις αγορές ηλεκτρισμού, αλλά και το γεγονός ότι υπάρχουν διαθέσιμες ενισχύσεις για την αποθήκευση ενέργειας, έχουν οδηγήσει πολλούς επενδυτές στο να υποβάλλουν σχετικές αιτήσεις για χορήγηση από τη ΡΑΕ άδειας παραγωγής τέτοιου τύπου σταθμών.

Ποιες είναι οι διαθέσιμες ενισχύσεις;

·         Πρώτο και σημαντικότερο, έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης κονδύλια 450 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία συστημάτων αποθήκευσης, τόσο συστοιχιών συσσωρευτών, όσο και μονάδων αντλησιοταμίευσης. Για τα αντλησιοταμιευτικά τα ώριμα έργα είναι πολύ συγκεκριμένα, αλλά για τα συστήματα συσσωρευτών αναμένεται διαγωνισμός.

·         Δεύτερο, υπάρχει η προοπτική ενίσχυσης μέσα από τον επερχόμενο μόνιμο μηχανισμό ισχύος (CRM).

·         Τρίτο, εκτιμάται ότι στο πλαίσιο του νέου σχήματος ενίσχυσης των ΑΠΕ που βρίσκεται προς συζήτηση με τις Βρυξέλλες, θα υπάρχει πρόβλεψη για διαγωνιστική διαδικασία μέσω της οποίας θα «κλειδώσουν» τιμή, σταθμοί ΑΠΕ με ενσωματωμένους σταθμούς αποθήκευσης.

·         Τέταρτο, ειδικά για τα νησιά, αναμένεται το νέο πλαίσιο ενίσχυσης των υβριδικών σταθμών.

Το πρόβλημα έγκειται στο ότι η πολύ απλή διαδικασία υποβολής αίτησης για άδεια παραγωγής στη ΡΑΕ («καταθέτουν απλά φωτοτυπίες» όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά) έχει δημιουργήσει ήδη έναν νέο καταιγισμό αιτήσεων, οι οποίες πλησιάζουν σε συνολική δυναμικότητα τα 10 Γιγαβάτ (!) και μάλιστα έχουν λάβει κιόλας, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, άδειες από το Ρυθμιστή.

Έτσι, όπως αναφέρουν στο energypress έγκυρα στελέχη που γνωρίζουν το χώρο, μαζί με πολύ σοβαρούς ξένους και εγχώριους ομίλους που έχουν από πολύ νωρίς επεξεργαστεί σχετικά projects, έχουν βρεθεί με άδειες παραγωγής και πολλοί που «είδαν φως και θέλουν να μπούν».

«Ξέρουμε τι ανάγκες έχουμε σε αποθήκευση και έχουμε την τύχη να υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια. Συνεπώς έχουμε την ευκαιρία να εγκαταστήσουμε το αποθηκευτικό δυναμικό που χρειάζεται η χώρα, στην κατανομή που το χρειάζεται, μέχρι το 2030» αναφέρει στο energypress καθηγητής του ΕΜΠ με εμπλοκή στο θέμα και συνεχίζει: «Σε κάθε περίπτωση, οι πολιτικές ενίσχυσης είναι σημαντικό να στοχεύουν το πραγματικά αναγκαίο και δικαιολογημένο μέγεθος υποδομών, ώστε να μεγιστοποιείται το όφελος για τον καταναλωτή, αλλά και να αποφεύγεται η υπερπροσφορά υπηρεσιών με συμπίεση των εσόδων των έργων από την αγορά και συνακόλουθη μεγέθυνση των αναγκών ενίσχυσής τους».

(πηγή)